Εγώ θα μπορούσα να μάθω παραπέντε;

Μια ερώτηση που έχω ακούσει πολλές φορές όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με αυτό το υπέροχο σπορ, και συγκεκριμένα από το 1994.

February 13, 2025

Κωστούλας Σταύρος

Και ας ξεκινήσουμε να ερμηνεύσουμε τι εννοούμε όταν λέμε μέση φυσική, γιατί πολλές φορές αυτό ο καθένας το αντιλαμβάνεται διαφορετικά. Το σίγουρο είναι ότι δεν χρειάζεται κάποιος να είναι σουπερ αθλητής για να ασχοληθεί με το αλεξίπτωτο πλαγιάς, διότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σωματική δύναμη μιας και είναι ένα τεχνικό σπορ κατά κύριο λόγο. Πολλοί αρχάριοι μαθητές στο πρώτο και δεύτερο μάθημα κουράζονται στις επίγειες ασκήσεις γιατί χρησιμοποιούν πολύ δύναμη ενώ δεν χρειάζεται. Γρήγορα όμως κατανοούν την χρήση του βάρους του σώματος, αλλά και τις τεχνικές ώστε να το ελέγχουν πολύ πιο ξεκούραστα. Αυτό που χρειάζεται τελικά  κάποιος ως φυσική κατάσταση είναι να μπορεί να τρέξει κάποια μέτρα, 20 με 30 για παράδειγμα. Και φυσικά να μην έχει κάποια παθολογικά προβλήματα υγείας όπως καρδιακά, ή κάποιο ιατρικό θέμα που απασχολεί την υγεία του, όπου αν συμβουλευόταν τον γιατρό του αυτός δεν θα ενέκρινε την ενασχόληση του. Γενικά το αλεξίπτωτο πλαγιάς είναι ένα <<τεμπέλικο>> σπορ, όταν το κάνει κανείς μόνο για διασκέδαση. Λίγο κούραση έχει κατά την διάρκεια της βασικής εκπαίδευσης, όπου θα πρέπει ο μαθητής να το ανοίγει στο έδαφος, να το προετοιμάζει, να κάνει προσπάθειες να τρέξει σηκώνοντας το, και να επιστρέφει να κάνει πάλι την ιδία διαδικασία. Όλα αυτά σε συνδυασμό και με την πολύ πληροφορία τις τρεις πρώτες μέρες κουράζουνε λίγο τον μαθητή. Δεν ισχύει όμως το ίδιο τις επόμενες μέρες, όπου μαθαίνοντας την τεχνική χρησιμοποιεί πολύ λιγότερο δύναμη, βλέπει την βελτίωση του, απολαμβάνει αυτό που κάνει, και ταυτόχρονα όλο αυτό του δίνει μεγάλη χαρά που τον <<ντοπάρει >> φυσικά και τον κάνει να ξεχνά την όποια μικρή κόπωση.

Ας δούμε τώρα το κομμάτι της θέλησης, αυτό έχει να κάνει με τα κίνητρα που έχει κάποιος για να μάθει να πετάει. Όσο και αν μπορεί να παραξενεύει κάποιον τα κίνητρα, μπορεί να είναι πάρα πολλά και όχι μόνο ένα. Παράδειγμα κινήτρου μπορεί να είναι η θέληση κάποιου να μάθει να πετά και να χαίρεται τα όμορφα τοπία από ψηλά με πλήρη ελευθερία, γιατί ίσως να ήταν το όνειρο του από μικρό παιδί. Άλλα κίνητρα για παράδειγμα είναι η κοινωνική συναναστροφή, (ανοίγω τον κύκλο των γνωριμιών μου) η κοινωνική αναγνώριση, (κάνω κάτι το όποιο προκαλεί τον θαυμασμό σε αρκετούς) αποφυγή καθημερινότητας, (κάνω κάτι να ξεχαστώ από τα προβλήματα της ρουτίνας). Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα, υπάρχουν εκατοντάδες και υποκατηγορίες μέσα σε αυτά. Κάποτε ρώτησα ένα μαθητή μου γιατί ήρθες να μάθεις παραπέντε, και η απάντηση του ήταν ‘ χώρισα πριν λίγο καιρό για αυτό…

Όποιο, ή όποια κίνητρα μπορεί να έχει κανείς είναι θετικό, και είναι καλό να υπάρχουν, αλλά προϋπόθεση για να μάθει κάποιος, ώστε να έχει την θέληση και την υπομονή είναι το πρώτο και κύριο κίνητρο του να είναι η αγάπη για την πτήση. Θα πρέπει αυτός που θέλει να μάθει να φαντάζεται τον εαυτό του να πετά, να αδημονεί για αυτή την στιγμή της απόλυτης ελευθερίας, όπου θα νιώθει με όλες του τις αισθήσεις αυτό που του προσφέρει η πτήση με το αλεξίπτωτο πλαγιάς. Όταν το πρωταρχικό κίνητρο του μαθητή είναι αυτό, είναι σίγουρο ότι θα μάθει να πετάει προσπερνώντας την όποια δυσκολία μπορεί να συναντήσει, και αυτή συνήθως έχει να κάνει με τον χρόνο που θα δούμε τώρα αμέσως.

Έχω ακούσει πάρα πολλές φορές από ανθρώπους που μιλάμε το εξής ‘ θα ήθελα πάρα πολύ να μάθω αλλά δυστυχώς δεν έχω το χρόνο’. Μόλις ακούω την προηγούμενη έκφραση στο μυαλό μου μεταφράζεται ως εξής, ‘Ωραίο σπορ αλλά δεν είμαι διατεθειμένος να μάθω, προτιμώ στον ελεύθερο χρόνο μου να κάνω κάτι άλλο’. Ωραία, καταρχάς δεν θέλω να είμαι απόλυτος, ίσως για μια μικρή μειοψηφία ανθρώπων να ισχύει αυτό γιατί μπορεί να βρίσκονται σε μια δύσκολη φάση της ζωής τους. Αλλά σε πολλούς έχω κάνει την παρακάτω ερώτηση. Εάν γνώριζες κάποιο πολύ ενδιαφέρον άτομο και σου άρεσε πάρα πολύ, θα έβρισκες χρόνο γι’ αυτό; Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι όλοι μου απάντησαν θετικά. Παίρνοντας αυτό που για κάποιους μπορεί να είναι ακραίο παράδειγμα συμπεραίνουμε ότι σημασία έχει το κίνητρο να είναι πολύ δυνατό. Το κίνητρο είναι πολύ δυνατό όταν κάτι το θέλεις πάρα πολύ και ανυπομονείς γι’ αυτό. Και εδώ επανερχόμαστε για να δούμε ότι ο χρόνος και το κίνητρο, ή τα κίνητρα συνδέονται μεταξύ τους. Όταν για παράδειγμα το κίνητρο είναι η θέληση να μάθεις να πετάς από αγάπη για την πτήση, θα ζεις γι’ αυτό, θα προσπαθείς να κανονίσεις το καθημερινό πρόγραμμα, αλλά και το εβδομαδιαίο ώστε να ξεκλέψεις λίγο χρόνο για να το αφιερώσεις στον νέο έρωτα σου, το αλεξίπτωτο πλαγιάς.

Συνοψίζοντας ας καταλήξουμε στα έξης, δεν χρειάζεται να είσαι αθλητικός τύπος για να μάθεις αλεξίπτωτο πλαγιάς, χρειάζεται μόνο να το θέλεις πολύ. Αν το θέλεις πολύ θα καταφέρεις αργά, ή γρήγορα να κανονίσεις τις υποχρεώσεις σου ώστε να βρεις το χρόνο να ασχοληθείς και να μάθεις να πετάς.